Home      061 Store Holmvatnet 2

Tur nr. 61 / 22. - 25. aug. 1991:

Store Holmvatnet Grane
          Dag 2 - fisk på kroken

Dag 2: Holmvassdalen - Store Holmvatnet
Start:
11:55
Framme:
16:00 ca.
Sol fra klar himmel.

Fisk på kroken

Jeg våknet opp til et nydelig vær. Alt av skyer var forduftet og sola steikte da jeg fortsatte ferden innover Holmvassdalen. Når sant skal sies ville jeg nok foretrukket en mer skyet værtype, da sola kan bli vel intens når en vandrer med tung sekk, særlig i dette myrlendte terrenget. Men jeg klagde ikke! Ved ei idyllisk lita tjønn, der hvor stien fra Sefrivatnet kommer ned fra Holmvassåsen, så jeg noen bærplukkere. Også jeg hadde med meg moltebøtte, i tilfelle jeg skulle få ånden over meg.

Ei idyllisk tjønn i Holmvassdalen.

Det ble etter hvert noe tettere skog, men det var likevel tydelige spor etter både folk og elg. En hare spratt plutselig fram fra noen busker. De siste kilometerne innover mot store Holmvatnet var preget av myr og hei, og oppå en høyde får jeg plutselig se Holmvatnet foran meg - målet for dagens etappe.

Enda et stykke å gå.

Et lite tilbakeblikk nedover Holmvassdalen med Tosenfjellet ragende på vestsida.

Holmvasselvas øvre deler.

Endelig! Store Holmvatnet ligger foran mine føtter.

Øde fjelltrakter omslutter Holmvatnet.

Vatnet, som jeg tidligere kun hadde sett på kart, lå nå foran mine føtter, omgitt av øde fjell. Jeg gikk ned mot utløpet og satte opp teltet litt lenger bort. Dagens marsj i solsteiken hadde tatt på, og det var godt å endelig være framme. Samtidig ble jeg i tvil om det var fornuftig å fortsette turen vestover fjellene. Det var langt å gå, og jeg måtte også tenke på at jeg skulle tilbake igjen til avtalt tidspunkt. Den endelige avgjørelsen valgte jeg imidlertid å utsette til neste dag.

Dagens etappe er unnagjort.

Nå var det på tide å prøve fisken. Jeg tredde på ei skikkelig markklyse og slengte uti. Allerede på første kast beit det på! Det ble likevel ikke mer enn tre stykker - to små og en med brukbar størrelse. Kvelden ble svært så vakker her inne ved Holmvatnet, og jeg ble vitne til en solnedgang av de sjeldne.