Home      123 Boergefjellet 2

Tur nr. 123 / 12. - 15. aug. 1995:

Børgefjellet (Søre Biseggvatnet) Grane / Hattfjelldal
          Dag 2 - på audiens hos "Børgefjells dronning"

Dag 2: Søre Biseggvatnet - Kvigtinden - Tjohkelenjabpe
Start:
09:30
Framme:
14:35 (Kvigtinden) / 22:50 (Tjohkelenjabpe)
Lettskyet / sol - overskyet - regn.

På audiens hos "Børgefjells dronning"

Det var ingen grunn til å bli liggende utover formiddagen, da selveste Kvigtinden skulle avlegges besøk i dag. Og forholdene var de aller beste - sol og finvær! Med relativt lett oppakning la vi i vei oppover den slake fjellsida, langs vestsida av Kvigtindaksla. På vei oppover mot topp 1682 ble terrenget brattere. Underlaget bestod av steinurd og snøbreer, og vi innså at Kvigtinden var en fjelltopp av det drøye slaget. Men vi sa til oss selv at det bare var å ta tida til hjelp og holde ut.

Selv om det var et krevende terreng å ta seg fram i, ble utsikten bedre og bedre, noe som virket inspirerende på oss. Vi så dessuten to reinflokker på omtrent 100 dyr til sammen langt nedenfor oss. Vi nærmet oss nå topp 1682, og la merke til at det lå nysnø enkelte plasser mellom steinene. Vel oppe stod det igjen 1,5 km langs en fjellrygg, før vi kunne plante beina på toppen av Kvigtinden. Ryggen var helt grei å følge, selv om jeg beveget meg farlig langt ut på en hengeskavl som hang over kanten mot øst.

Endelig stod vi på toppen av Kvigtinden - "Børgefjells dronning", 1699 moh! Det var fantastisk å stå på toppen av Børgefjells høyeste fjelltopp og speide utover villmarksriket nedenfor. Og ikke bare var det Børgefjellet vi hadde utsikt over, men også store deler av Helgelands fjellverden og betydelige deler av Namdalsregionen. Derfor var det svært irriterende at speilreflekskameraet skulle fuske da disse inntrykkene skulle foreviges! Heldigvis hadde Jan kameraet med seg, og fikk tatt noen bilder.

Nedoverturen ble nesten like anstrengende som oppoverturen, da vi måtte konsentrere oss for ikke å tråkke feil i steinurda. Men til slutt var vi da nede ved teltleiren igjen, varme og slitne. Nå skulle det bli godt med middag! Men overraskelse nummer to fikk vi da "Biseggmåsen" hadde hakket hull på plastposen med ferdigstekt kjøttdeig som lå til kjøling under noen steinheller i vannflata, og forsynt seg grovt av innholdet! Dermed ble det en noe redusert middagsrasjon.

Vi slappet av noen timer, før teltene ble demontert og sekkene pakket. Jan skulle nå (klokka 20:45) ta fatt på den lange tilbaketuren mot parkeringsplassen i Simskardet, da han skulle på jobb i morgen! Det var en tur som jeg overhodet ikke misunnet ham. Jeg derimot (som hadde ferie) kunne tillate meg noen dager ekstra i fjellheimen. Dermed labbet jeg i motsatt retning, videre østover det storslåtte Børgefjellet i strandkanten av søre Biseggvatnet.

Det var et vennlig landskap å gå i. Ved utoset av vatnet begynte jeg å fundere på hvor det var best å krysse søre Biseggelva. Den virket stor etter all snøsmeltinga i fjellet i løpet av dagen, men jeg fant et velegnet sted drøyt 500 m nedenfor utoset. Det hadde utover kvelden skyet mer og mer over, uten at det gjorde meg noe særlig. Mygga ble derimot ganske plagsom videre mot den planlagte teltplassen, men forsvant da en regnskur overtok mens jeg satte opp teltet på en fin tange ved tjønn 719.

Jeg så at her hadde det vært folk før meg, da det var laget til en fin liten bålplass ved tjønna. Regnbygen ble kraftigere etter at jeg hadde kommet meg innendørs, og det begynte dessuten å mørkne. Oppdaget at lommeprimusen hadde blitt glemt igjen ved søre Biseggvatnet. Den var uansett med kun for kosen sin skyld, for til matlaging hadde jeg stormkjøkken. Mens jeg kunne legge med ned i soveposen, tenkte jeg på Jan som nok fortsatt var på vei nedover Biseggskardet, og neppe ville nå fram før det ble mørkt.