Home      123 Boergefjellet 4

Tur nr. 123 / 12. - 15. aug. 1995:

Børgefjellet (Søre Biseggvatnet) Grane / Hattfjelldal
          Dag 4 - en våt sorti

Dag 4: Jengelvatnet - Tomasvatnet
Start:
14:35
Framme:
19:55
Overskyet. Regn.

En våt sorti

Om natta var klar, så hadde det utover morgentimene skyet fullstendig over igjen og begynt å regne. Dermed var det bare å belage seg på en våt sorti fra Børgefjellet. Like etter at jeg hadde begynt å gå la jeg merke til en liten reinflokk i østhellinga av Bleikarfjellet.

Jeg tok meg først oppover fjellsida nord for Jengelvatnet, før det bar vestover og ned i Orrekskardet under de bratte flogene av Sklettfjellet. Ved Orrekvatnet ble stien fryktelig gjørmete, og vel 1,5 km nedenfor vatnet tok jeg av fra stien, krysset den vesle Orrekelva, før det bar inn i et område preget av myr og morenehauger. Ved brua over Storelva var det folk. Tre fjellvandrere var i gang med å slå leir da jeg passerte. Også på vestsida av elva var det myr, og det var lagt ut plank for å gå på.

Oppe på Storelvhøgda skrev jeg meg opp i ei trimbok, før det bar nedover småskogen i regnværet langs en godt opptråkket sti mot Tomasvatnet. Framme ved Tomasvatnet fortsatte jeg like godt langs bilveien vel 2,5 km ned mot E6. Ringte Jan for skyss, som avtalt, og etter to timers venting kom han kjørende. Selv om Jan hadde blitt nødt til å gå i mørke på sin vei ned gjennom Simskardet, og hatt en fæl dag på jobb dagen etter, var vi begge enige om at en slik Børgefjelltur fristet til gjentakelse!