Home      170 Boergefjellet 1

Tur nr. 170 / 9. - 15. aug. 1998:

Børgefjellet (Vestre Sipmeken) Røyrvik / Sverige
          Dag 1 - med kart og kompass i villmarka

Dag 1: Leipikvattnet - Orrvatnet
Start:
17:50
Framme:
19:45
Overskyet. Yr og regnbyger. Litt vind.

Med kart og kompass i villmarka

Etter å ha kjørt Stekenjokkvägen fra Stora Blåsjön, startet jeg årets Børgefjellferie ved Leipikvattnet i det nordvestlige Jämtland. Herfra skulle jeg begi meg inn i Norge, mot Orrvatnet, og etter hvert videre mot Sipmekdalen, der jeg skulle ha base. I bortimot ei uke skulle jeg leve og ånde i det østlige Børgefjellet, og jeg kunne nesten ikke vente med å komme meg i gang. Mens jeg på tidligere Børgefjellturer bestandig har vært i lag med andre, skulle jeg i år feriere mutters alene i villmarksriket.

Turen startet med å følge en sti oppover ei skogkledd li. Jeg antok at jeg var på rett vei, men allerede etter noen få hundre meter innså jeg at jeg var på villspor. Jeg var i ferd med å ta meg vestover, mens jeg egentlig skulle nord-nordvestover. Kart og kompass ble hentet fram. Etter å ha finstudert kartet tok jeg ut kompasskurs nordover mot Rörsjön, der den riktige stien gikk. Det bar oppover en ås, før jeg så at Rörsjön blinket nedenfor på den andre sida, og snart befant jeg meg på stien i vannkanten.

Nede ved Rörsjön hilser regnbuen meg velkommen.

Bredden av Rörsjön ble fulgt nord-nordvestover, og ikke lenge etter la jeg Sverige bak meg og trådte inn i Børgefjell nasjonalpark. Den lille Grensebekken ble passert, og endelig var jeg framme ved Orrvatnet, denne store fjellsjøen som ligger kloss inntil det sørøstlige hjørnet av nasjonalparken. Her skulle jeg slå meg til for kvelden, før jeg i morgen skulle fortstte opp i høyfjellet. Jeg gikk noen få hundre meter videre langs den steinete stranda, før jeg gikk i gang med å slå opp teltet og stelle i stand en gryterett.

Framme ved Orrvatnet.

Været hadde vært noe variabelt på turen fra Leipikkvattnet til Orrvatnet, med yr, regnbyger og litt vind, men utover kvelden opphørte nedbøren. På den andre sida av vatnet, nær grensen, la jeg merke til noen samekøter og en lavvo, men jeg kunne ikke se at det var folk til stede. Ellers så jeg tre ryper på turen.

Da det nærmet seg natt spaknet også vinden, og den taktfaste skvulpinga mot steinstrendene roet seg betraktelig. Jeg fyrte opp et bål av tørr bjørkekvist nede ved vannkanten, og mens mørket senket seg nøt jeg min cognac og den første kvelden i det vidstrakte Børgefjellet.