Home      187 Boergefjellet 9

Tur nr. 187 / 5. - 15. aug. 1999:

Børgefjellet (Store Kjukkelen) Grane / Hattfjelldal
          Dag 9 - over ville fjell

Dag 9: Simskardvatnet - Simskardfjellet - Golverskardet
Start:
15:00
Framme:
17:55 (Simskardfjellet V) / 20:10 (Golverskardet)
Lettskyet / sol.

Over ville fjell

Sol og blå himmel var det som møtte meg da jeg fikk kravlet meg ut av teltet i morges, og bølgegangen som preget Simskardvatnet i går var erstattet av godslige krusninger. Denne endrede værsituasjonen betød at jeg kunne legge turen opp i høyden på veien videre vestover. I stedet for å gå den øvre delen av Simskardet på vei mot Golverskardet - som var dagens turmål, kunne jeg nå legge turen over det over 1.400 meter høye Simskardfjellet på nordsida av vatnet. Noe tyngre - men mer opplevelsesrikt!

Godværet har vendt tilbake.

Fra strandliv ved Simskardvatnet bærer det opp i høyden.

Simskardvatnet ble stadig lenger under meg, da jeg sakte men sikkert tok meg oppover fjellsida i nord. Etter vel 300 høydemeter begynte fjellsida å bli slakere, og jeg siktet meg inn mot høyde 1.247. Simskardfjellet består av to markerte fjelltopper - en i øst og en i vest. Selv om det er ganske nøyaktig ei halv mil mellom de to toppene, er høydeforskjellen kun på fire meter. Jeg kom opp omtrent midt mellom dem, men hadde satt meg fore å bestige den vestlige og høyeste av toppene i løpet av turen.

Det gikk bratt ned mot nord, og et mektig skue åpenbarte seg med breer, tinder, dype botn og skard. Jeg ble stående og beundre dette synet ei stund, før jeg tok til å følge fjellet vestover. Etter et par km var det på tide å sikte seg inn mot Simskardfjellets høyeste topp (1.438 moh). Sekk og fiskestang ble parkert, før jeg la i vei oppover steinurda mot toppen - og for en utsikt! Heilhornet, Breidvasstinden, Visttindan, Finnknean, De syv søstre, det meste av Børgefjellet og tinder langt inne i Sverige var synlige.

Simskardfjellets høyeste topp (1.438 moh) er omgitt av oppsprukne breer og dype skard.

Svippturen opp på fjelltoppen tok meg halvannen time, og jeg fortsatte nå med storsekken videre vestover - på nordsida av tjønn 1.145, over ei snøfonn, til jeg stod på kanten av det ville Golverskardet. Langt der nede i det dype skardet buktet Golverskardelva seg, og kunne høres helt hit opp. Jeg brukte lang tid ned mot elva, da fjellsida var brattere enn antatt. Ideelt sett burde jeg nok ha rundet mer mot sør, men det gikk nå bra likevel. Observerte ei simle på leting etter kalven sin et stykke nede i fjellsida.

På vei ned i Golverskardet.

Omsider var jeg nede i skardet. Jeg gikk over elva og fant meg teltplass på vestsida. For en flott etappe det hadde vært - fra Simskardvatnet, over Simskardfjellet og ned i Golverskardet. Jeg befant meg nå temmelig nær nasjonalparkens nordvestlige hjørne, og her i det ville Golverskardet skulle jeg etter planen ha to overnattinger - noe jeg så fram til med glede. Men bål var bare å glemme, da det ikke var antydning til vierkratt her. I morgen stod en ny fjelltopp på tapetet - hvis været holdt seg, vel å merke.

Teltet er slått opp for siste gang på årets Børgefjelltur - i avkroken Golverskardet.