Home      410 Saltfjellet 4

Tur nr. 410 / 9. - 14. aug. 2011:

Saltfjellet (Bjøllådalen) Rana / Saltdal
          Dag 4 - invasjon!

Utsiktsbilder

Dag 4: Søndre Bjøllåvatnet
Temperatur:
+ 10 * ca
Overskyet. Yr- og regnbyger

Invasjon!

Våknet av at det duskregnet på teltduken. Ingen værendring og fortsatt kaldt. Utover dagen letnet skydekket en del, og Steindalstinden kom til syne. Vurderte på nytt en bestigning av denne og eventuelt andre tinder, men da toppen igjen ble innhyllet i skyer vel 20 minutter seinere, slo jeg det fra meg. Dermed ble det en ny "hviledag" på stranda.

Oppvasken etter dagens frokost, bestående av havregrøt, må tas.

Ofte er slike hviledager et kjækomment avbrudd med tunge og lange bæredager, og en sjanse til ta seg inn igjen, mens andre ganger kan hviledagene være vel så harde som dagene med vandring - en kontinuerlig kamp mot kjedsomheten. Denne dagen ble dessverre en slik dag. To døgn på samme sted, nesten uten avbrekk, synes jeg blir for mye av det gode. Hadde jeg enda tatt med fiskestang, kunne jeg ha prøvd fisken i Bjøllåvatnet. Men det hadde jeg altså ikke.

"Sånn går no dagan!"

På den annen side kan det være interessant med denne type utfordringer også. Man får på en måte testet sin egen moral, selv om det er lite å ta seg til. Jeg prøvde å fylle dagen med små gjøremål (matlaging, spising, oppvask, rydding i mat, klær og utstyr, lesing, kartstudier, fotografering, etc). Også i dag ble det et par småturer langs østbredden av vatnet. På disse turene la jeg merke til flere lemenlik.

Noe av tida blir brukt til å rydde i klær, utstyr og matvarer.

Makrofotografering av den vakre fjellfloraen.

Ifølge statsmeteorologen skulle fredagen (i dag) by på finvær i Nordland. Men det var overhodet ingenting som minnet om pent vær så langt, med tunge skymasser som seilte over himmelen med yr og regnbyger rett som det var.

Oppdaget at jeg hadde i minste laget med gass igjen til primusen. Heretter gjaldt det å ikke sløse. Så tilfeldigvis også i dag to fjellvandrere på den merkede stien i lia ovenfor teltet, på omtrent samme sted som de jeg så i går. De viste seg i noen sekunder, før de forsvant i skjul. Disse var de eneste menneskene jeg så i dag. Litt seinere på ettermiddagen virket det som om vinden hadde dreid. Nå kom den mer fra sørlig kant. Likevel var det ingenting som tydet på at skymassene skulle forsvinne.

Klikk på bildet for å forstørre.

Et tungt skydekke henger over Saltfjellet.

Bygene kommer og går, men er heldigvis ikke langvarige.

Det lakker og lir mot kveld.

Mens jeg lå på mage og leste inne i teltet, måtte jeg med ett sperre opp øynene. En liten bevegelig kul under teltgulvet truet med å velte stearinlyset foran meg. Det var selvsagt et lemen som var på ferde. I ellevetida gikk jeg ut, og fikk meg nok en overraskelse. Hele stranda formelig krydde av lemen! Disse illsinte uvesnene hadde regelrett invadert stranda! Rene skjære Omaha Beach (Normandie, 1944). Selv om det var mørkt så jeg at de pilte hit og dit med brå bevegelser, og skrek og bar seg.

Nå var stranda virkelig et utrivelig sted å være. Skyene hadde dessuten krøpet enda lenger ned i fjellsidene, og det var iskaldt! Sikkert bare noen få plussgrader. Jeg så at smågnagerne ikke nøyde seg med en invasjon av stranda. Flere av dem sprang mot teltet og endog under teltet! Jeg søkte tilflukt i innerteltet, og var rask med å dra igjen glidelåsen. Et og annet lemen fortsatte med å springe mellom inner- og ytterteltet, langs sidene, mens de hylte og skrek i mørket. Ikke særlig trivelig altså!