Home      438 Bolga 2

Tur nr. 438 / 12. - 14. jun. 2013:

Bolga / Bolgtinden Meløy
          Dag 2 - en kjapp en

Utsiktsbilder

Dag 2: Bolgtinden
Start:
08:15 (teltleiren) / 09:25 (havna)
Framme:
11:00
Tilbake:
13:15
Starttemperatur:
+ 20 *
Sol fra klar himmel.

En kjapp en

Sola tvang oss ut av teltet tidlig. Like greit - vi måtte først som sist få tak i vann, som vi nå var fri for. Dermed la vi i vei langs den lettgåtte stien og videre langs grusveien til havneområdet, der det etter sigende skulle være mulig å fylle på vann. Etter litt sondering fant vi fram til vannslangen som befant seg rett utenfor landhandelen. Det var godt å få slukket tørsten. Vi ble enig om at Helle skulle gå tilbake mot teltleiren med vann, mens jeg skulle komme litt seinere med mer vann.

Først ville jeg imidlertid stikke opp på den 338 m høye Bolgtinden, og utgangspunktet for denne turen befinner seg nettopp her i havneområdet. Hev innpå noen energitabletter som substitutt for frokosten som ble skippet, og la i vei med den lille dagstursekken. En bestigning av Bolgtinden er vel ikke akkurat verdens største utfordring, men jeg hadde likevel sett fram til denne toppturen. Erfaringsmessig kan slike øytopper by på store opplevelser og - ikke minst - fantastisk utsikt, tross relativ lav høyde.

Turklar.

Sommer på Bolga.

Stien slynget seg småbratt oppover fjellet helt i begynnelsen. Et stykke oppe i brattene stoppet jeg opp ved et skilt og leste om "ørnefangeren" Lyder Andreas Nikolaisen (1875 - 1925). Det stod at Lyder bl.a. drev jakt og fangst, og at han nok var den siste som fanget ørn med hendene.

Jeg kom ganske snart opp på et lite platå med fritt utsyn i de fleste retninger, og følte for å sette meg ned et øyeblikk. Veien videre oppover fjellsida så grei ut, syntes jeg. Artig å tenke på at Bolgtinden er synlig helt fra Rødbrekka i Bodø, der jeg bor. På klare dager kan man såvidt se den stikke opp mellom Fugløya og fjellet Skjeggen, 7,5 mil unna. Jeg hadde imidlertid ingen forhåpning om å se hverken leiligheten eller byen fra toppen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Ganske snart får jeg en formidabel utsikt i de fleste retninger. Sørøstover mot Åmnøya.

Nordsida av øya er ubebodd.

Bolgtinden er dagens turmål.

Noen høylytte ravner holdt det gående utpå en fjellskrent litt bortenfor, mens jeg satt i lyngen og beundret utsikten. Jeg fortsatte langs stien oppover, og det tok ikke lang tid før jeg passerte over Bolgbørra - ei gedigen bergkløft som skjærer seg gjennom fjellet, fra sør til nord. Helt innerst danner bergkløfta en liten naturlig tunell - et slags "Torghatthull" i miniatyr, så å si, og nå befant jeg meg altså på toppen av "tunelltaket". Litt seinere ville jeg ta en nærmere titt på Bolgbørra.

Bolgbørra sett fra "oven".

Klikk på bildet for å forstørre.

Sørsida av Bolga er flat og frodig.

Veien videre ser høyst overkommelig ut, selv om det øverste partiet ikke synes herfra.

Det var greit å gå oppover, med unntak av et par steder som bød på klyving. Ved et av disse stedene, en liten bergskrent, var det lagt ut tau for å holde seg fast i, men her valgte jeg å gå litt til venstre. Trolig velger nok en del å gi seg her. Snart var jeg på toppen av Bolgtinden, og kunne speide fritt utover til alle kanter. Norskehavets uendelige flate i vest, fastlandet med sine alpine tinder i øst og et utall av fjellrike øyer både nordover og sørover kysten, fra Lofotveggen og Steigen i nord til Dønnmannen i sør.

Toppen av Bolgtinden (338 moh) er like høy som Trænstaven.

Mange hadde skrevet seg opp i den utlagte boka på toppen, så Bolgtinden er tydeligvis en populær topp. Gikk litt "over the top", slik at jeg kunne se ned mot teltleiren. Der nede fikk jeg øye på både teltet og Helle. Fant ut at jeg ville ringe henne for å høre om hun kunne seg meg, og det kunne hun selvsagt. Spesielt å kunne se vedkommende man snakker med flere hundre meter nedenfor. Satt ei lita stund og beundret utsikten i alle himmelretninger, før jeg gikk ned igjen. På tide å få seg litt mat i skrotten.

Værøy og Lofotodden kan skimtes nord i havet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bolgværet, like sørvest for Bolga.

I sør er Rødøyløva et naturlig blikkfang, men også Hestmannen og Lovund påkaller oppmerksomhet.

Harfjelltinden, ytterst på Åmnøya. I bakgrunnen ses bl.a. Blokktinden og den spisse Straumdalstinden.

Havneområdet på Bolga.

Nordover kysten. Meløya til høyre i bildet og Kunna til venstre.

Turen nedover forløp uproblematisk, og etter å ha hentet vann ved landhandelen gikk jeg tilbake til teltleiren. Fint med en topptur før frokosten, som ble fortært godt utpå formiddagen. Helle hadde kommet i snakk med en kar som bor her på øya, og vedkommende fortalte da at vi kunne hente drikkevann ved en gravlund ikke så langt herfra. Han fortalte også at hytta vi hadde campet ved sjelden var i bruk, og at eierne ikke hadde noe som helst imot at det fine området nedenfor hytta ble brukt.

Etter ei kort natt, følte både Helle og jeg for å få oss litt søvn. Mens hun foretrakk å ligge inne i det kokvarme teltet, tok jeg med meg soveposen og la meg på en platting i skyggen av hytteveggen. Etter hvert innhentet sola meg, og jeg forflyttet meg til skyggen av vedskjulet. Klokka var blitt over ni på kvelden da jeg våknet - god og uthvilt, og vi gikk igang med dagens middag - jegergryte. I tolvtida på natta var vi klar for å legge ut på tur igjen, denne gangen til øyas største attraksjon - Bolgbørra.