Home      439 Hamnoeya 1

Tur nr. 439 / 18. - 20. jun. 2013:

Hamnøya / Hamnfjellet Vevelstad
          Dag 1 - vel i havn

Dag 1:
Ankomst:
19:40
Framme:
20:10
Starttemperatur:
+ 14 *
Sol fra klar himmel.

Vel i havn

En av Skandinavias største steinalderboplasser og ei fjellhule med flere tusen år gamle hulemalerier - Trollhåla - var mer enn god nok grunn for å avlegge den langstrakte Hamnøya i Vevelstad kommune et besøk. Øya ligger ikke langt fra fastlandet, men er over ei mil lang fra nord til sør. Mens den sørlige delen er berglendt, er den nordlige delen relativt flat. Jeg tok sikte på å slå meg til ro for kvelden på nordspissen av øya, for så å sette av morradagen til å utforske øya.

Vågsodden, nord på Hamnøya, i sikte.

For få dager siden ankret Kongeskipet opp utenfor Vågsodden. Med MF Tjøtta er jeg den eneste som går i land.

Det var kun jeg som gikk i land på Vågsodden, nord på Hamnøya - en fergetur som ikke tar mer enn fem minutter fra Forvik på fastlandet. Ingen skulle heller ferga, som fortsetter videre nordover kysten mot Stokkasjøen, Tro, Mindlandet og Tjøtta. Et stort infoskilt lyste mot meg på fergeleiet, og som vanlig leste jeg alt som stod. Her kom det fram ytterligere to severdigheter som øya kunne by på, i tillegg til de to jeg visste om fra før, nemlig en jernalderbauta og noen store gravrøyser helt nord på øya.

Klikk på bildet for å forstørre.

Godt lesestoff på fergeleiet.

Allerede i første avkjørsel, etter å ha begynt å følge hovedveien mot sør, tok jeg til høyre. Gikk i kanten av en åker med kurs mot nordspissen av Hamnøya, der jeg altså hadde tenkt å etablere meg for kvelden. Noen godslige kyr kom traskende mot meg, og jeg fryktet et øyeblikk at disse skulle skape problemer for den tobeinte inntrengeren (jfr. en tur til Andalen - også det i Vevelstad kommune - i 2005, der flere kyr hadde tråkket ned og gjort fra seg på teltet, mens jeg besteg fjellet Andalshatten.

Endelig på Hamnøya.

Mø!

Kyrne fikk jeg heldigvis aldri problemer med, og etter få skritt kom jeg til en velegnet teltplass med fri utsikt både nordover og sørover kysten. Plassen var fin, selv om det var noe steinete rundt omkring. Under ei enslig rogn satte jeg opp teltet, før magefølelsen tilsa at det var på tide med middag. Været viste seg fra sin beste side denne sommerkvelden, med lav kveldssol fra en skyfri himmel. Og i motsetning til den forrige teltturen til Bolga, merket jeg ikke noe til hverken mygg eller fluer her.

Under ei rogn finner jeg meg til rette.

Mot Vega i sørvest.

De syv søstre og Rødøya / Tro i nord.

Også mot Mindlandet har jeg fritt utsyn.

God og mett fant jeg ut at jeg allerede i kveld hadde lyst å ta en titt på den ene av de fire fornminnene som jeg hadde satt meg fore å besøke under oppholdet på Hamnøya. Det gjaldt disse gravrøysene som befant seg bare noen få hundre meter ovenfor teltplassen. Den største gravrøysa var svært iøynefallende. Ifølge infotavla på fergeleiet gjør mangelen på daterbare funn det vanskelig å si noe bestemt om alderen, men at røysene er fra bronsealderen eller jernalderen er hevet over enhver tvil.

Ei gravrøys fra tidligere tider, med Høyholmstindan kneisende i bakgrunnen.

Tilbake ved teltet hentet jeg meg en boks øl, og gikk og satte meg oppå et lite berg like ved. Herfra både hørte og så jeg sel, og jeg ble også vitne til en vakker solnedgang bak øya Mindlandet i nord. Rett nedenfor teltet la jeg merke til en opphopning av svære rullesteiner. Snart var det på tide å flate ut i teltet. I morra ville jeg begi meg sørover, og forhåpentligvis ta meg opp på Hamnfjellet (278 moh), blant mye annet på programmet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Jeg får med meg en nydelig solnedgang, før jeg tar kveld.