Home      142 Boergefjellet 4

Tur nr. 142 / 21. - 28. aug. 1996:

Børgefjellet (Ranseren) Hattfjelldal / Sverige
          Dag 4 - avtalt møte

Dag 4: Ranseren - Reinhornvatnet
Start:
11:50
Framme:
16:40 ca
Starttemperatur:
+ 16 *
Lettskyet / sol. Vind.

Avtalt møte

Latmannslivet ved Ranseren var forbi, og det var på tide å begi seg videre. I dag var planen å gå oppover Ranserdalen og videre mot Reinhornvatnet, der jeg forhåpentligvis skulle møte Jan. Sola og det gode sommerværet var tilbake, og jeg gledet meg til å utforske mer av Børgefjellnaturen. Etter frokost la jeg i vei vestover, langs nordsida av Ranseren. Landskapet var flatt og bestod for en stor del av grønne og frodige gressmyrer, som var tørre og helt kurante å vandre over.

Grønt og frodig på vei oppover Ranserdalen.

Ei smal kilometerlang bukt av innsjøen tvang meg langt bort fra Ranserelva, men etter hvert var Ranseren et tilbakelagt stadium. Rotnanelva ble krysset ved reingjerdet, og bød ikke på særlig store problemer. Også gjerdet var greit å passere, da det var satt opp stiger på begge sidene. Etter noen solide munnfuller med fjellvann fortsatte jeg ferden mot vest. Terrenget begynte så smått å stige, og det ble hardere og finere å gå - men fremdeles like grønt.

Pause på vei oppover mot Reinhornvatnet. Bak meg ligger Ranseren og gode minner.

Nå hadde jeg kurs oppover mot Reinhornvatnet, og var spent på om Jan var ankommet, slik vi avtalte før turen startet. Da jeg nærmet meg noen tjønner like nedenfor vatnet så jeg en velkjent menneskeskikkelse et stykke foran meg. Joda, ingen tvil - Jan var på plass som avtalt. Et par minutter seinere var vi gjenforent, og vandret i lag den siste biten inn mot Reinhornvatnet. Det var interessant å høre hvordan Jan hadde opplevd dagene i fjellet, og fortellerlysten var stor hos oss begge.

Ettersom Reinhornvatnet ligger høyt (hele 1.061 moh), var det ingen selvfølge å finne teltplass. Men i østenden av vatnet fant vi likevel et egnet sted. Utpå kvelden fant vi på at vi skulle gå oss en tur i området. Vi gikk da først bort til en liten bre i vestenden, før vi fortsatte opp på høyde 1.172, via Ratetinden (1.183 moh), som ikke er noen tind i det hele tatt, og ned igjen mot teltene - en fin runde på 5 - 6 km. Noe rype var å se. Tidligere i dag, på vei opp mot Reinhornvatnet, så jeg en del rein.