Home      158 Boergefjellet 5

Tur nr. 158 / 10. - 17. aug. 1997:

Børgefjellet (Viermavatnet) Hattfjelldal / Grane / Namsskogan / Røyrvik
          Dag 5 - frem fra glemselen

Dag 5: Nobrinfjellet
Start:
13:20
Framme:
17:55
Tilbake:
20:55
Sol fra klar himmel.

Frem fra glemselen

Atter en gang hadde været skiftet i løpet av natta! De tunge skyene som hang over fjellene seint i går kveld var erstattet med blå himmel og strålende sol. I ro og mak ble frokosten inntatt ved stranda, mens vi diskuterte hvordan dagen skulle utnyttes. Overraskelsen var stor når Jan plutselig kom drassende fram med kamerabagen min, som jeg så meg nødt til å legge igjen i Biseggskardet for to år siden. Utrolig nok hadde han klart å finne den igjen, og det verste av alt var at den fremdeles så bra ut!

Strandliv i Børgefjellet.

Både Jan og jeg var litt nysgjerrige på det området av nasjonalparken som kalles Store Børgefjell, øst for Viermadalen, så vi fant ut at vi hadde lyst å utforske litt av disse fjelltraktene. Etter enda en kopp kaffe ble dagstursekken pakket, fjellskoene snørt sammen, og så var vi på tur.

En bedagelig start på dagen, før vi finner på å utforske Store Børgefjell.

Vi gikk et lite stykke nedover Viermadalen, før vi la i vei oppover et fjellskard mellom Viermafjellet og Sapmannasen. Det var et spennende landskap å vandre i, selv om det var grått og steinete. Likevel var terrenget overraskende greit å ferdes i, og midt i alt det ugjestmilde fantes det også vegetasjon.

På nye eventyr.

Oppe ved Sapmanvatnet hadde vi sett oss ut en markant topp (1162 moh) vi ville bestige. Men først måtte Sapmanelva vades. Jeg gikk ut i elva med fjellskoene, med den konsekvens at jeg ble våt på beina. I dette gode været gjorde det likevel ikke så mye. Oppe på toppen ble det en solid pause, med utsikt mot øde fjell og vann. Rett nedenfor oss, på østsida, hadde vi Store Børgefjells største vann, Nobrinvatnet, der det fortsatt lå en del is. Noe rein var for øvrig å se på turen.

Avslapping på topp 1162 med Nobrinvatnet rett nedenfor. I bakgrunnen ses Sipmekfjellet.

Klokka hadde blitt ni på kvelden da vi var tilbake ved stranda. Etter litt avslapping tok vi en nærmere titt på det særegne morenelandskapet i nærområdet. Flere mindre morenehauger lå på rekke og rad bortover, med dødisgroper mellom seg. Mørket senket seg så, og en fantastisk flott stjernehimmel kom til syne. Også måneskinnet glimret med sitt nærvær denne natta.