Home      403 Aaselidalen 2

Tur nr. 403 / 2. - 3. jul. 2011:

Åselidalen Bodø
          Dag 2 - døgnvill retur

Dag 2:

Start:
19:45
Framme:
22:55
Starttemperatur:
+ 20 * ca
Lettskyet / sol.

Døgnvill retur

Mens frokosten ble inntatt i fred og fordragelighet langt på dag kom det to utlendinger gående forbi teltleiren vår. Vi hilste, før de gikk videre nedover. Det kjentes ut som det var morgen, men i virkeligheten var det nå blitt ettermiddag! Egentlig har vi bare godt av å gi pokker i klokka av og til, og bare være tilstede i "nuet". Det var i hvertfall den unskyldningen vi kom opp med.

Klikk på bildet for å forstørre.

Børtind (1046 moh).

Blankere er det vel ikke mulig å få et fjellvatn?

Ettersom jeg hadde lyst å se meg litt om i terrenget innenfor vatnet, tok vi oss en liten runde da vi var ferdige med å ta ned teltet og pakke sekkene. Flere flotte fosser som stupte blindt ned de bratte flågene i sør var å se, med Falkflågtindan ruvende over.

Skogstorkenebb.

Fosser og flåg.

Da vi omsider hadde vett til å ta fatt på tilbaketuren hadde klokka blitt nærmere åtte på kvelden. Også denne sommerkvelden ble vakker, og det var nesten litt merkelig at ikke et løvblad var i bevegelse. Det virket i hvertfall sånn.

Klikk på bildet for å forstørre.

Et tilbakeblikk - Falkflågtindan.

Tilbaketuren blir fin.

På veien tilbake oppdager plutselig Helle en heller. Denne har nok helt sikkert blitt benyttet mange ganger tidligere til overnattinger, da det var murt opp stein ved inngangspartiet og en forseggjort bålplass et stykke utenfor. Vi fabulerte litt om å komme tilbake en høstdag for å overnatte her, før vi fortsatte nedover mot bilen.

En steinheller vekker oppmerksomhet.

Vi tok det veldig med ro på veien tilbake, bare for å nyte siste rest av denne herlige turen. Men omsider var vi kommet til veis ende, og kunne lempe sekkene i bilen. Fjellformen til Helle viste seg over all forventning, og jeg fikk stiftet nærmere bekjentskap med et - for meg - helt nytt turområde.