Home      419 Landegode 3

Tur nr. 419 / 15. - 17. jun. 2012:

Landegode Bodø
          Dag 3 - overraskende overrekkelse

Dag 3:
Start:
15:25
Framme:
17:05 (Sørlandego) / 18:30 ca (tilbake etter tur til Fenes)
Overskyet. Regnbyge - yr og regn.

Overraskende overrekkelse

En regnbyge på morgenkvisten gjorde at vi måtte få diverse ting og tang vi hadde satt igjen ute innomhus. Men det ble visst med den ene bygen, og frokosten kunne inntas på normalt vis utendørs. Det hadde skyet fullstendig over, men det var likevel mildt og fint.

Vi hadde ikke andre planer for dagen enn å ta oss tilbake mot hurtigbåtkaia på Sørlandego. Mens jeg drev og pakket ned teltet så jeg at nederlenderen kom bort til bålplassen, der Helle var, med en plastpose som han overrakte henne. Det viste seg at de hadde fått så mye fisk at de ikke orket å bære med seg alt tilbake. Dermed fikk vi tre fine seier.

Tre fine seier - en overraskende overrekkelse.

Vi pakket og dro. Fulgte en god sti tilbake som vi ikke var oppmerksom på da vi kom på fredag. Da gikk vi mer eller mindre fjæra bortover Kortvollan. Lufta ble fyllt av yr som snart gikk over i duskregn, men det gjorde oss lite.

Farvel til den fine stranda på Korten.

Ved den lune og sørvendte vika har vi hatt tilhold i nærmere to døgn.

Et siste tilbakeblikk.

I det knausete og uoversiktlige området delte stien seg. Vi var ikke i stand til å huske hvilke knauser vi hadde gått mellom da vi gikk nordover, så vi måtte vurdere terrenget på nytt. Det ble en litt annen vei enn sist - nærmere havet. Denne stien var kurant å følge, med unntak av en litt bratt skrent helt på tampen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Vi nærmer oss kaia på Sørlandego.

Ettersom det var ei god stund til båten kom, fant jeg ut at jeg ville gå en tur gjennom bygda Fenes langs veien. Det var et yrende fugleliv langs veien, som det gjerne er på denne tida av året. Satte meg ned et sted, og presterte å duppe av et øyeblikk. På vei tilbake mot havna igjen så jeg en hare i en åker - for øvrig den andre av arten jeg ser på denne turen, før jeg ruslet ned mot kaia.

Fenes.

Landegode kirke.

Landegode viste seg fra godsida denne helga, og levde i høyeste grad opp til navnet sitt. Opplevelsene og minnene herfra har gjort at øya ikke lenger bare er en kulisse ute i havet for oss.