Home      455 Aamnoeya 2

Tur nr. 455 / 28. - 29. jun. 2014:

Åmnøya Meløy
          Dag 2 - i ro og mak

Dag 2:
Start:
17:35
Framme:
19:00 ca. (ved bilen)
Avreise:
20:15 ca.
Sol fra klar himmel.

I ro og mak

Jeg stod opp til et fantastisk vær. Ikke en sky var å se på himmelen og en deilig bris holdt alt av mygg borte. Etter hvert kom også Helle ruslende ned fra teltplassen. Under frokosten bestemte vi oss for å forbli på stedet og bare la humla suse. Rundt Harfjelltinden dannet det seg etter hvert en eiendommelig "glorie" av kritthvite skyer, noe som var fascinerende å følge med på. Jeg hadde opprinnelig tenkt å bestige øyas høyeste fjelltopp i dag, men når sant skal sies fristet det mer å ta livet fullstendig med ro.

Harfjelltinden spiller uskyldig.

Inn med magen.

Vi drøyde det helt til i halv sekstida på ettermiddagen før vi forlot Kjørrågvika. Planen var å lage middag før vi for, men vi bestemte oss i stedet for å kjøre til en annen plass på øya for å grille. Tilbake ved bilen igjen tok vi først turen til nordenden av Skarsvatnet, der jeg visste det skulle befinne seg ei sandstrand. Det var utvilsomt et fint sted, men samtidig skyggefullt, omkranset av høye fjell. Middagen fikk vente. Før vi forlot Åmnøya ville jeg gjerne se helleristningsfeltene på øya, og dermed satte vi kursen dit

Først godt utpå ettermiddagen tar vi avskjed med vika vår.

Feltet med ristninger ligger langt øst på den langstrakte Åmnøya. Vha. omhyggelig research på nettet før vi tok turen til øya, visste jeg det nøyaktige utgangspunktet for stien, som ikke er særlig lett å finne for en ukjent. Info-tavla på venstre side av veien kom til syne, og dermed bar det vel 250 m oppover lia i sør, langs en lettgått sti som enkelte steder var tilrettelagt med tretrapper. Ved veis ende dukket nok ei info-tavle opp, like nedenfor noen svære svaberg, og vi stoppet for å lese om fortidas bilder i berg.

Bergkunsten på Åmnøya må tas nærmere i øyesyn.

God adkomst for de kulturhistorisk interesserte.

Utdrag fra teksten på info-tavlene:
"I Nordland finner man en særegen type bergbilder, kalt slipt bergkunst. Figurlinjene er slipt inn i det glattskurte berget, en framstillingsteknikk ellers ukjent i verdenssammenheng. De glattpolerte linjene gjør det vanskelig for lav og andre vekster å få feste, slik at figurene framstår i kontrast til det mørkere berget omkring. Bergbildene er laget i eldre steinalder og kan være rundt 9000 år gamle."
Da disse ristningene ble laget lå svabergene helt nede i havkanten, noe som ikke var helt enkelt å forestille seg, høyt oppe i terrenget som vi befant oss.

9 000 år gamle tegninger.

Videre fra info-tavlene:
"Her på nordsiden av Åmnøya, på en rekke glattskurte svaberg, ligger flere felt med til sammen 23 slipte bergbilder. Alle motivene er naturalistiske dyrebilder: rein, bjørn, elg og hval."

"Dyrene er framstilt enten i naturlig eller i overdreven størrelse. Karakteristisk for bergkunsten på Åmnøya er de mange elgfigurene. En av de overdimensjonerte figurene er en elg som er 4,3 meter lang."

Ifølge Meløy kommunes nettsider er det nevnte elgmotivet "den største avbildningen av et firbeint dyr i europeisk steinalderkunst." Den samme nettsiden oppgir imidlertid ingen kildehenvisning.

Helle tar en titt på en av de mange ristningene.

Det var aldri hensikten å oppsøke flest mulig av helleristningene på disse store svabergene, men at vi i det hele tatt klarte å lokalisere en innrisset elg gjorde turen opp hit vel verdt.

Om lag 23 dyremotiver skal være risset inn på disse bergene av steinaldermenneskene.

Vel så betagende som den gamle bergkunsten var utsikten mot det vakre kystlandskapet. Vi skulle så gjerne ha gjort oss bedre kjent med Åmnøya, men vi måtte tilbake. Opprinnelsen til navnet på øya kjenner ingen. Det som imidlertid er sikkert er at øynavnet, som de fleste andre øynavn, er svært gammelt. Ifølge O. Ryghs Norske Gaardnavne er det dessuten rimelig å anta at førsteleddet i Åmnøya er den opprinnelige formen, uten at han våger seg på noen forklaring av navnets betydning.

Flott utsikt nordover.

Mot Grønøya, der det berømte "furumotivet" på Nitedals fyrstikkesker skal være hentet fra.

Åmnøya ble lagt bak oss, og vi begynte for alvor å holde utkikk etter en velegnet plass å grille. Ferga til Ørnes nådde vi ikke, så vi måtte belage oss på å kjøre rundt Glomfjorden. Med ett får vi se et skilt som forteller oss at Svartistunellen stenger klokka tolv. Dermed var det bare å kjøre på. Vi kjørte like godt hele veien tilbake til Bodø i ett strekk. Vel hjemme igjen, langt på natt, kunne vi endelig gasse oss med grillet indrefilet med fløtegratinerte poteter. Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves!

Klikk på bildet for å forstørre.

Straumdalstinden, lille og store Blokktinden sett fra østenden av Åmnøya.