Home      109 Haustreisdalen 2

Tur nr. 109 / 29. jul. - 1. aug. 1994:

Haustreisdalen (Nordre Svartvatnet) Grane / Vefsn
          Dag 2 - med liv og lyst - klar til dyst!

Dag 2: Klubbfjellet
Start:
16:15
Framme:
19:15 ca.
Tilbake:
00:15
Sol fra klar himmel.

Med liv og lyst - klar til dyst!

Dagens store mål var å bestige Brurskanken (1 447 moh.). Etter å ha sovet oss gjennom formiddagen, var vi omsider klar til dyst i firetida på ettermiddagen. Med godt mot og relativt lette sekker bega vi oss nord gjennom Haustreisdalen, langs vestsida av Svartvatnet. Holmvasselva ble krysset og det samme ble Klubbfjelltjønnbekken. Fra ei hytte fulgte vi en sti et stykke, før vi tok oppover mot et skard i Klubbfjellet, like sør for Klubbtinden.

Klokka hadde blitt sju da vi stod på kanten mot Jamtfjelldalen i øst. Selv om avstanden til Brurskanken i nordøst ikke var veldig avskrekkende i luftlinje, så innså vi at ferden videre ville bli såpass strabasiøs og tidkrevende at det gikk rent ut over motivasjonen. Ferden over Reinfjellet i går kjentes dessuten fortsatt i kroppen. Etter en pause med utsikt mot disse høye fjellene, bestemte vi oss for å bite i det sure eplet og gi oss. Det var bare å akseptere. Vi visste at før eller seinere ville vi stå på toppen av Brurskanken.

På vei tilbake følger Jan og jeg Klubbfjellet. Utsikt sørvestover mot nordre Svartvatnet og Reinfjellet.

I stedet for å gå samme vei tilbake, bestemte vi oss for å følge Klubbfjellet sørover. Det ble en fin kveldstur som vi brukte svært god tid på, og først rundt midnatt kom vi ned til nordenden av Svartvatnet. Til slutt var det å baske seg gjennom skogen, tilbake til teltene våre i sørenden.