Home      187 Boergefjellet 5

Tur nr. 187 / 5. - 15. aug. 1999:

Børgefjellet (Store Kjukkelen) Grane / Hattfjelldal
          Dag 5 - et villmarksliv

Dag 5: Store Kjukkelklumpen
Start:
14:35
Framme:
15:30
Tilbake:
18:45
Overskyet / delvis skyet / sol. Vind.

Et villmarksliv

Fullstendig uthvilt etter ei god natts søvn smøg jeg meg ut av teltet. Det hadde skyet over, men ellers var været bra. Nedbør av noe slag var det i hvert fall ikke. I dag var planen å komme seg opp på store Kjukkelklumpen (1.101 moh), like sørvest for store Kjukkelvatnet. Nok en gang drøyde jeg det til godt utpå dagen før jeg kom meg i gang, men da nevnte topptur ikke er noen stor utfordring hadde det lite å si. Litt av poenget, synes jeg, er å ta livet med ro når man nå først har ferie.

Turen oppover fjellsida forløp som forventet helt uproblematisk, og en liten time etter start stod jeg ved toppvarden. Imidlertid blåste det en god del mer her oppe enn nede i "lavlandet", så hetta på jakken måtte på. Tross sin relativt lave høyde var utsikten formidabel. Det var fjell, fjell og atter fjell i alle retninger. Kvigtinden (i nordvest) og Jetnamsklumpen (i sørøst) stakk riktignok opp i skyene, mens andre høye topper som f.eks. Rainesklumpen var godt synlige. For et villmarksrike dette var!

Jeg når toppen av store Kjukkelklumpen i løpet av en time. Utsikt mot det ville Gaksfjellet (1.249 moh) i vest.

Søre Biseggvatnet i vest. I venstre halvdel av bildet ses skardet jeg kom gående nedover i sludd for to dager siden.

Mot nordøst: en flik av Store Kjukkelvatnet, Steinlægda og Rainesklumpen (1.450 moh).

Med kikkerten så jeg at folkene på østsida av Kjukkelvatnet hadde dratt, men jeg var på ingen måte alene i området. På vei oppover hadde jeg passert et telt på vestsida av vatnet, og fra toppen la jeg merke til ytterligere to telt. Jeg bestemte meg for å ta en avstikker mot sørsida av vatnet, der jeg var i går, for å lete etter objektivet jeg hadde mistet. Det gjorde jeg da også, uten tellende resultat. Det var dermed å anse som tapt. Passerte en kar som stod og fisket, før jeg straks etter var "hjemme" igjen.

Nå skulle det bli godt med middag, tenkte jeg, og gikk ned mot vannkanten for å hente opp posene med ferdigstekt kjøttdeig som lå under vannflata, tildekket av stein. Men hva var dette? Posene var hakket i stykker, og innholdet var kraftig redusert. Det var da som svarte! Det var ikke vanskelig å avsløre hvem
synderen var. Vedkommende fløy i sirkler rundt teltleiren, glupsk og forventningsfull - den beryktede "Børgefjellmåsen" hadde vært på ferde igjen. Posene hadde tydeligvis ikke vært tilstrekkelig gjemt.

Fra før av hadde jeg jo mistet både agn og kamerautstyr, så at deler av middagsrasjonen ble ofret på Børgefjells alter i dag skulle vel bare mangle. Men mett ble jeg - bare med litt mer ris og litt mindre kjøttdeig. Sju ryper ble observert i dag. Seks av dem sprang bare og gjemte seg da jeg kom gående. En fjellvåk viste seg også. På sørsida av Kjukkelvatnet kom jeg dessuten bak en flokk på 15 - 20 rein, som forsvant videre sørover. Dagen hadde definitivt bydd på opplevelser - og i morgen ventet Kvigtinden.