Home      482 Saltfjellet 5

Tur nr. 482 / 17. - 21. aug. 2015:

Saltfjellet (Semskdalen) Rana / Saltdal
          Dag 5 - intet nytt under solen

Dag 5: Semskdalen - Semska
Start:
13:20
Framme:
16:40 (E6: Semskaelvas utløp) / 17:50 (E6: Semska / Annas plass)
Sol fra klar himmel.

Intet nytt under solen

Nei, for en overraskelse - sol fra skyfri himmel! Jeg tok meg god tid med pakkinga denne siste dagen i Saltfjellet, og først i halv to-tida kom jeg meg i gang. Solbrentheten hadde minsket, takket være at jeg hadde vært særs forsiktig med å eksponere huden for stråling. Likevel valgte jeg å gå med skallbukse.

Intet nytt under solen.

Det var et flatt og lettgått terreng å bevege seg i, selv om det her og der var noe steinete. Om landskapet kanskje var litt monotont, så var det uansett deilig å være i bevegelse. Mens jeg aner fred og ingen fare går jeg plutselig over ende i en gjørmebekk med det resultat at jeg forstuer tommelen. Er det ikke det ene, så er det det andre! Under en pause tittet et enslig lemen fram mellom steinene, før det pilte i skjul. Kom til å tenke på forrige tur i Saltfjellet, da det var lemenår, og hele fjellet ble invadert

Sakte, men sikkert bærer det nedover den langstrakte Semskdalen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Et tilbakeblikk mot de øvre deler av dalen.

Et enkelt landskap å vandre i - enn så lenge.

Det er fortsatt mye snø i høyfjellet, selv i siste halvdel av august.

Hele veien hadde jeg nytt godt av et lite energikrevende terreng, men ved utgangen av Semskdalen, der lendet begynner å helle, ble det mer krevende å ta seg fram med tuer, kratt og myr. I stedet for å skråne nordøstover mot utgangspunktet mitt ved Annas plass, bestemte jeg meg for å følge minste motstands vei rett ned mot E6. Så fikk jeg heller tåle å gå på asfalt noen kilometer. Jeg kom ned ved brua over Semska, der det første jeg gjorde var å skifte om til shorts.

Nede ved E6 lemper jeg av meg sekken.

Etter at sekken var plassert ved elvebredden og tørsten slukket, tok jeg fatt på ei halv mils gange langs E6 nordover. En drøy time seinere var jeg framme ved Annas plass på Saltfjellet, der det stod flere biler parkert. Jeg kom straks i prat med en trivelig kar fra Napp i Lofoten som var på vei sørover i bobil. Sekken ble hentet, før det bar hjem til Bodø. Ikke en sky var å se på himmelen på hele den drøyt fire døgn lange turen i Saltfjellet - til velsignelse og forbannelse.

Klikk på bildet for å forstørre.

Siste etappe - fem km langs europaveien.